Olmayan Ülke

Menu

Salman Khan’ın Dinler İle İmtihanı: Bajrangi Bhaijaan Film İncelemesi

Bajrangi Bhaijaan Bollywood Film Analizi

Türkçe adı ile Kardeş Baijrangi, 2015 yapımı bir Hint dram filmi. Yönetmeni Kabir Khan. Yapımcılığını ise Rockline Venkatesh ile beraber Salman Khan yaptı. Başrollerini Salman Khan ve Harshaaali Malhotra’nın paylaştığı filmde Nawazuddin Siddiqui ve Kareena Kapoor Khan yan rollerdedir. Başroldeki Salman Khan, Baijrangi olarak Hindu tanrısı Hanuman’ın takipçilerindendir. Film Baijrangi’nin ailesinden ayrı düşmüş Pakistanlı altı yaşında dilsiz bir kızı yanına alarak onu ülkesindeki evine götürmesini konu alıyor.

Film, 90 crore’lik (yaklaşık 13 milyon dolar) bir bütçe ile çekildi ve çekimlere Kasım 2014’te başlandı. Filmin müzikleri için ünlü Hintli besteci Pritam, bir başka Hintli besteci Julius Packiam ile beraber çalıştı. 17 Haziran 2015 tarihinde vizyona giren film, 626 crore (93 milyon dolar) hâsılat elde ederek Hint sinema tarihinde PK’dan sonra (PK 120 milyon dolar hâsılat elde etti) en fazla hâsılat eden ikinci film unvanını aldı. Kasım 2015’te Hint televizyonu Star Gold’ta yayınlanarak Hint televizyon tarihinde 3 Iditots’u geçerek en fazla izlenen film oldu. Filfare Ödülleri’nde en iyi hikâye ödülünü ve 63. Ulusal Film ödüllerinde en popüler film ödülünü aldı.

Baijrangi Bhaijaan’da olaylar şu şekilde gelişiyor: Pakistan’nın Keşmir bölgesine bağlı ilginç bir köy olan Sultanpur’da köylüler, Hindistan ve Pakistan arasındaki kriket maçını izlemek için toplanmıştır. Aralarında hamile bir kadın da vardır. Doğum yaptıktan sonra kızına Pakistan’lı kriket oyuncusu Shahid Afridi’e atıf yaparak “Shahida” adını verir. Altını sene sonra, Shahida altı yaşındayken uçurumdan düşerek bir ağaç dalına takılır. Dilsiz olduğu için yardım çağıramaz. Uzun bir süre ağaçta takılı kaldıktan sonra kurtarılan Shahida, konuşma yeteneği düzelir umuduyla annesi tarafından Delhi’deki Sufi Azizi Nizamuddin Auliya’nın tapınağına götürür.

Delhi’den dönerken tren tamirat ve mola için durduğunda, Shahida bir kuzuyu kurtarmak için trenden iner. Ancak kısa bir süre sonra tren, küçük kız olmadan yoluna devam eder. Shahida bir yük trenine biner ve kendisini Hindistan’nın Haryana eyaletine bağlı Kuruksherta’da bulur. Burada Pawan Kumar Chaturvedi, nâm-ı diğer Baijrangi ile tanışır. Baijrani, Hindu tanrısı Hanuman rahibidir. Adını söyleyemediği için Shahida’ya Munni der ve onun nerede yaşadığını öğrenmeye çalışır ama kız dilsiz olduğu için çabası boşunadır.

Gösterilen bir flashback sahnesinde okul sınavlarını tam on kez geçemediği için Baijrangi’nin babası tarafından hayal kırıklığı olarak görüldüğüne tanıklık ederiz. Kaderin garip bir oyunu olacak ki, Baijrangi on birinci seferde sınavını verdiğinde babası şok geçirerek vefat eder. Artık iş arayan Baijrangi, Delhi’de güreş koçluğu yapan babasının yakın arkadaşı Dayanand’ın yanına gider. Delhi’de Dayanand’ın kızı Rasika ile zaman geçiren Baijrangi, Rasika’ya âşık olur ve onunla evlenmek ister. Rasika’nın babası Dayanand ise evlenmelerine müsaade eder lakin iki şartı vardır: Baijrangi bir iş bulacaktır ve bir ev alacaktır.

Günümüze döndüğümüzde Baijrangi’nin, küçük Munni’yi yanında kalması için Dayanand’a getirdiğini görürüz. Kısa bir sürede Munni ev halkının bir ferdi olmayı başarır. Çok geçmeden Munni’nin Pakistan’lı bir Müslüman olduğu ortaya çıkar. Dayanand bu duruma sinirlenerek Baijrangi’nin Pakistan Konsolosluğu ile irtibata geçerek kızın Pakistan’a götürülmesini emreder. Baijrangi, Dayanand’ı sakinleştirmeye çalışıp ona yalvarsa da nafiledir. Bu da yetmezmiş gibi yerel bir turizmci Munni’yi ülkesine pasaportsuz götürebileceğini iddia eder ama kızı geneleve götürmeye çalışır. İhalenin kendisine kaldığını gören Baijrangi, Munni’yi Pakistan’a kendisi götürmeye karar verir. İşsiz bir adam ve küçük dilsiz bir kız. Uzun bir yolculuk. Hem de Pasaport ve vize olmadan…

Baijrangi ve Munni, Pakistan’a giriş yapmayı başarır. Lakin çok geçmeden Baijrangi Hintli bir casus olduğu şüphesiyle tutuklanır. Munni ile beraber kaçan Baijrangi, Chand Nawab adında, yerel televizyonda çalıştığını söyleyen bir gazeteci ile tanışır. Nawab olan biteni dinler ve etkilenerek Baijrangi’e Munni’nin ailesini bulmak için yardım etmeye karar verir. Yolculuklarına Moulana Sahab adında Müslüman bir akademisyen dâhil olur ve ekibin polisten gizlenmesine yardım eder. Munni bir takvimde yaşadığı yere benzer bir yerin resmini görünce Sahab onları Keşmir’e yönlendirir.

Nawab, yolculuklarını videoya kaydeder ama hiçbir televizyon kaydettiklerini yayınlamak istemez. Hayal kırıklığı içinde çektiği videoyu internete yükler. Videoyu incelerken Munni arkada yürüyen annesini tanır. Bir otobüs şoförünün yardımı ile Baijrangi, Nawab ve Munni o yerin Sultanpur olduğunu öğrenir. Sultanpur’a giden otobüse binerler ama yolculukları Hintli bir casus arayan polis tarafından sekteye uğrar. Üçlü hemen bir plan yapar ve Baijrangi polisin dikkatini çekmek için otobüsten atlayarak ormanlık alana doğru koşmaya başlar. Ne yazık ki Baijrangi’nin izi bulunur, dövülür ve kolundan vurulur. Bu esnada ise Nawab ve Munni, Sultanpur’a ulaşır ve anne-kız sonunda bir araya gelirler.

Nawab’ın yüklediği video Hindistan ve Pakistan’da çok izlenen bir video olur. Merhametli ve kıdemli bir polis olan Hamid Khan, Baijrangi’nin masum olduğunu fark eder ve Baijrangi’nin kilit altında tutulma emrine karşı gelerek serbest bırakılmasını sağlar. Binlerce Pakistan’lı Baijrangi’yi uğurlamaya ve binlerce Hintli de karşılamaya gelir. Baijrangi sınırı geçtiğinde Munni’nin, gerçek adıyla Shahida’nın da kalabalığın arasında olduğunu fark eder. İkisi de çitlere doğru koşarken Shahida, Baijrangi’nin adını haykırır. Baijrangi de hem Shahida’yı gördüğü için hem de konuşma kabiliyetini kazandığı için sevince boğulur. Birbirlerine koşarak sarılırlar ve film sona erer.

Baijrangi Bhaijaan, basit tabir ile küçük bir kız ile yetişkin bir adamın zorluklara karşın eve dönüş hikâyesini konu alıyor. Shahida için Baijrangi, sahip olamadığı ağabey figürü iken; Baijrangi de küçük kızı kendi evladı gibi sahipleniyor ve annesi ile babasına kavuşturabilmek için yeri geldiğinde kurşun bile yiyor. Dostluk, eşitlik, iki ülkenin sürtüşmeleri ve en önemlisi hayat dersleri ile filmin içeriği dolu dolu. Filmin bir sahnesinde Hindu olduğu için et yemeyen Baijrangi, küçük kızın karnı doysun ve mutlu olsun diye dini kriterlerini bir kenara bırakarak et siparişi veriyor. Hatta bunu yaparken küçük bir şarkı bile söylüyor. Burada aslında bir insanın kendince kuralları ne olursa olsun bir başkasının mutluluğunun kendi ilkelerinden daha önemli olduğu vurgulanıyor. Bir başka örnekte polisten saklanmak için temkinli bir şekilde camiye sığınan Baijrangi burada müslümanların aslında nazik bir topluluk olduğunu ve kendi tanrısını incitmeden burada da dua edebileceğini görüyor. Ve burada bizlere insanlık dersi verilerek dinler arası hoşgörünün ne kadar kolay olabileceği gösteriliyor.

Salman Khan, Baijrangi rolüyle; Dabanng filmindeki gibi sert – maço karakter rolünü kenara atarak mütevazi bir köylüyü canlandırıyor. Kibar, nazik, ikna edici ve kararlı rolüyle bu küçük adam, filmi izleyen herkesin rol modeli olabiliyor. Küçük sevimli kızı canlandıran Harshaali Malhotra ise yaşına karşın şaşırtıcı derecede başarılı bir iş çıkarmış. Altı yaşında, dilsiz, dürüst ve akıllı kız Shadhia yapmacık durmuyor ve oldukça doğal davranıyor.

Baijrangi Bhaijaan, Ramazan Bayramı’ndan bir gün önce 17 Haziran 2015’te, dünyada 4.100’e yakın salonda vizyona girdi ve henüz ilk haftasında 334 crore (49 milyon dolar) hasılat elde etti. PK’dan sonra en fazla hasılat elde eden ikinci film olmasın karşın ilk haftasında PK’nın hasılatını 1 crore ile (160 bin dolar) geçmeyi başardı. Ayrıca film 500 crore’ye (74 milyon dolar) en hızlı ulaşan Bollywood filmidir. Filmin toplan süresi 159 dakikadır.

paylaşınShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
The following two tabs change content below.

Olca Karasoy

Olca Karasoy 1991 yılında İstanbul'da doğdu. Arel Üniversitesi Gazetecilik bölümünü bitirdi. Çeşitli gazete ve dergilerde muhabirlik yaptı. 2016 yılında Beykent Üniversitesi Sinema TV bölümünde yüksek lisans eğitimini tamamladı. Tezlerini animeler üzerine hazırladı ve animeler ile ilgili belgesel bir film çekti. Hint, Kore ve Japon kültürü - sineması, macera ve korku oyunları ile ilgilenen yazar, boş zamanlarını yüzerek ve fotoğraf çekerek değerlendirmekte, kimi zaman da tiyatroya gitmektedir. Merlin Media'da Koordinatör olarak görev yapan Olca Karasoy, çeşitli dergi ve sitelerde oyun, anime, sinema makaleleri ve kitap yazmakta, kitap çalışmalarını sürdürmekte ve doktoraya hazırlanmaktadır.

Categories:   Film Analizi, Yeniler

Comments

  • Posted: 13 Ağustos 2016 14:56

    Merve Aktaş

    çok güzel bir inceleme olmuş ellerinize sağlık :)